Cursus dossierbeheerder: focus op de kerntaken.

Focus op de kerntaken.
De Basiscursus Dossierbeheerder is gericht op zowel assistent dossierbeheerders als ervaren en beginnende dossierbeheerders, met als centraal gegeven de kerntaken van een dossierbeheerder. 
Zo ligt de nadruk in deze basiscursus op het uitvoeren van of assisteren bij:
  - Inboeken facturen en andere financiële documenten.
  - Verificatie boekingen/boekhouding.
  - Opmaken tussentijdse resultaten.
  - Opmaken (voorbereiden) jaarrekening.
  - Opmaken (voorbereiden) balansen en balansanalyses .
  - Opstellen (voorbereiden) resultatenrekeningen.
  - Opmaken financiële plannen.
  - BTW-aangiften (voorbereiden).
  - Aangiften PB & VenB (voorbereiden).
  - Opmaken prognoses voorafbetalingen.
  - Opmaken (voorbereiding) maandelijkse en jaarlijkse afsluitingen.
  - Jaarplanning per dossier .
  - Opmaak & controle jaarbudget per dossier.

Programma
De Basisopleiding opgebouwd rond 5 pijlers:
  1. Kantoororganisatie & beroep – 2 uur
  2. Boekhouding & financiële opvolging – 6 uur
  3. PB – 4 uur
  4. VenB – 5 uur
  5. BTW – 4 uur

Detail programma

1.    Kantoororganisatie & beroep
-- jaarplanning per dossier,
-- aangevuld met planning op kantoorniveau
-- jaarbudget opmaken per dossier, aftoetsen met forfaitaire facturatie (conform kwaliteitstoetsing)
-- opdrachtbrief
-- basis deontologie
-- toepassing AWW (melding CFI, risico-analyse,..)

2.    Boekhouding & financiële opvolging
-- “wat is de essentie in dit dossier ?”

--  aandachtspunten (sommige) boekingen en verificatie boekingen
-- (voorbereiden) opmaken tussentijdse en jaarlijkse afsluitingen
-- (voorbereiden) opmaken balans/jaarrekening & analyse balans

-- de jaarrekening als sluitstuk en officiële rapportering van cijfers
-- uitkeringstest
(inzonderheid de liquiditeitstest)
-- alarmbelprocedure, eventueel gevolgd door WCO-wetgeving

-- financieel plan, geen noodzakelijk kwaad maar vooral middel tot kwalitatieve adviesverlening

3.    PB
Centraal is de aangifte PB met volgende accenten:
-- Gezinsfiscaliteit (belastingvrije sommen)
-- Onroerend goed (eigen woning, 2e verblijf en verhuurde woning)
-- Beroepsinkomsten en -kosten (algemeen)
-- (Ontvangen en betaalde) Onderhoudsuitkeringen
-- Uitgaven die recht geven op belastingvermindering (leningen, kinderopvang, pensioensparen …)

4.    VenB
Centraal gegeven en leidraad is ook hier de aangifte:
  -- belastbare & vrijgestelde winst
  -- verworpen uitgaven
  -- uitgekeerde dividenden
  -- bestanddelen waarop de aftrekbeperking van toepassing is
  -- verdeling van het fiscaal resultaat volgens oorsprong
  -- aftrekposten
  -- voorafbetalingen, tarieven in de VenB & geheime commissielonen

5.    Aangifte BTW
-- soorten aangifte, periodiciteit van de aangifte, hoe opvolgen ?
-- logische relatie tussen BTW-aangifte en boekhouding
-- controle aangifte
-- logica en relatie vakken

Praktisch
De Basiscursus Dossierbeheerder gaat door op 22/11 & 27/11 & 29/11/2024 in het  Holiday Inn Gent Expo, telken van 09.00 tot 16.55 uur.

Programma

22/11/2024, 09:00 - 16:50
27/11/2024, 09:00 - 16:50
29/11/2024, 09:00 - 16:50
Holiday Inn Gent EXPO (Gent)
22/11/2024, 27/11/2024, 29/11/2024
€ 1.468,00 / deelnemer
Inschrijven →
Registratienummer KMOP: DV.O245164

Sprekers

Patrick Huybrechts
Patrick Huybrechts

Marc Gielis is belastingconsulent bij FINQ en begeleidt in deze functie dagdagelijks uitoefenaars van vrije beroepen en ondernemers bij het optimaliseren van hun fiscale situatie.  

Bart Van Coile, ITAA-Accountant-Belastingconsulent en zaakvoerder-vennoot van het accountantskantoor Van Coile & Partners.  Bart is tevens voorzitter van het ITAA.

Pieter Debbaut, hoofdredacteur Belastinggids (Pelckmans Pro).

Jean-Philippe Roux
Jean-Philippe Roux
Holiday Inn Gent EXPO

Locatie

Holiday Inn Gent EXPO
Maaltekouter 3
9051 Gent